Явор Боянов и криптидите

Б.В.: В новата ви изложба „Плътта или абсурдното съществуване на неосъзнатите парчета месо“ виждаме ключов елемент – образ, който според мен прилича на риба или просто е парче месо с очи и уста. Срещали сме го и в предишната ви изложба Cut-ups. Какво изразява той?

Я.Б.: Нарисувах този персонаж за първи път през 2019 г., докато работех по изложбата Cut-ups. В началото беше просто автоматична рисунка, която набързо нахвърлих в скицника си. Хареса ми и реших, че ще присъства в някоя от картините за Cut-ups, но беше нужно да формирам и текст от изрязани думи, който да съчетая с този образ. Известно време не се получаваше нищо подходящо, докато един ден нарязаните листчета с думи не изписаха изречението „плътта ще постигне 33 изпарения“. Вече знаех, че създанието ще се нарича Плътта. Малко по-късно през същата година написах кратък абсурдистки разказ за Плътта, базиран на cut-up текста от картината и именно тогава започна да се заражда идеята ми за изложба, в която главен герой ще бъде този отрязък месо. Нямах представа за какво ще става дума, но интуицията ми шепнеше, че трябва да се насоча към боди хоръра и абсурдизма (като художествено течение, а не като направление във философията). Едва когато уговорих изложбата и започнах да работя по произведенията, всичко започна да изкристализира. Осъзнах, че персонажът Плътта е метафора на съвременния човек, който се е отдалечил от духовната си същност и е заживял в илюзията на материалната си значимост.
Впоследствие създадох и други герои с характеристики, близки до тези на първообраза – безформени парчета месо, някои апатични, а други агресивни. Всички те са Плътта. Лутат се в един абсурден телесен кошмар, изграден от самите тях, и дори не си дават сметка за това.

Цялото интервю на Бистра Величкова с мен можете да прочетете тук: https://kultura.bg/web/явор-боянов-и-криптидите/

Вашият коментар